Opis Jednostki Realizującej Projekt
Uchwała nr 1-UE-2013 - przyjęcie procedury struktury organizacyjnej
Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu - MAO
Jest to osoba odpowiedzialna za zarządzanie całością przedsięwzięcia
i jego prawidłową realizację w imieniu Beneficjenta w oparciu o zapisy umowy o dofinansowanie oraz wszystkie
obowiązujące wytyczne Programu Operacyjnego i aktualne przepisy prawa. Pełnomocnik wykonuje swoje obowiązki
poprzez Jednostkę Realizującą Projekt (JRP), na czele której stoi Inżynier Koordynator Projektu.
MAO odpowiada za prawidłową realizację Projektu, w tym za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe
i techniczne, monitorowanie realizacji projektu oraz jego wdrożenie.
Do zadań MAO należy:
- nadzorowanie działań JRP;
- zapewnienie realizacji projektu w pełnym zakresie, zgodnie z Umową o dofinansowanie,
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego;
- odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie
jego realizacji poprzez podległą JRP;
- potwierdzanie prawidłowości dokumentów dokumentujących wykonanie zakresu rzeczowego
części lub całości projektu;
- reprezentowanie beneficjenta wobec IP, IW, IZ;
- potwierdzanie prawidłowości przeprowadzenia postępowań o udzielanie zamówień związanych z realizacją
projektu poprzez:
- zatwierdzanie składu komisji przetargowej,
- zatwierdzenie wyboru trybu postępowania przetargowego,
- akceptację treści ogłoszenia o postępowaniu przetargowym,
- akceptację SIWZ,
- protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia,
- akceptacja przedłożonych przez Inżyniera Koordynatora Projektu umów zawieranych przez Zarząd Spółki
na usługi i roboty budowlane związane z realizacją projektu ;
- nadzór nad prawidłową współpracą pomiędzy JRP a Wykonawcami,
- monitorowanie rzeczowego i finansowego postępu w realizacji Projektu
poprzez kontrolę przygotowanych przez Inspektora Nadzoru finansowych
i rzeczowych wskaźników postępu prac (parafa), oraz monitorowanie zgodności
realizacji Projektu z Umową i jej załącznikami oraz obowiązującymi przepisami
prawa krajowego i wspólnotowego;
- akceptacja wniosku beneficjenta o płatność (wniosek o zaliczkę z rozliczeniem,
zaliczkę bez rozliczania lub o refundację dotacji), w tym płatność końcową wraz
z niezbędnymi dokumentami, warunkującymi przekazanie środków;
- akceptacja dokumentów rozliczeniowych, w tym faktur, dotyczących ponoszonych
przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych Projektu, po ich wcześniejszej
weryfikacji przez Inspektora Nadzoru i Koordynatora ds. Finansowych;
- podpisywanie opisu dowodów księgowych do refundacji, które dostarczane
są wraz z wnioskiem beneficjenta o płatność po weryfikacji i odpowiednim opisie
dokonanym przez Inspektora Nadzoru Koordynatora ds. Finansowych i Inżyniera Koordynatora Projektu;
- nadzór nad wdrożeniem wewnętrznych regulacji określających organizację,
skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków komisji przetargowych.
Zakres zadań Jednostki Realizującej Projekt (JRP ):
- przygotowanie Projektu od strony formalno-prawnej,
technicznej i organizacyjnej, w tym przygotowanie i udział w przeprowadzeniu postępowań
o udzielenie zamówień koniecznych dla jego realizacji;
- zapewnienie realizacji Projektu w pełnym zakresie, zgodnie z Umową i jej załącznikami,
z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego;
- nadzór nad wdrażaniem wszystkich zadań inwestycyjnych w zakresie ich realizacji technicznej oraz finansowej;
- współpracę z wykonawcami wszystkich zadań inwestycyjnych, które będą realizowane w ramach Projektu;
- identyfikacja zagrożeń i reagowanie na nie;
- współpracę ze wszystkimi jednostkami zaangażowanymi we wdrażanie projektów Funduszu Spójności, w tym NFOŚiGW,
Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Finansów, a także Komisją Europejską;
- realizację zadań promocyjnych i informacyjnych w ramach Projektu zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi zasadami
Funduszu Spójności;
- zapewnienie finansowania Projektu uwzględniając różne jego źródła, dokonywanie płatności;
- zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne Projektem oraz monitorowanie jego realizacji;
- nadzorowanie przygotowania i realizacji umów związanych z wdrażaniem Projektu;
- monitorowanie Projektu w okresie 5 lat po zakończeniu jego realizacji, tj. każdego roku przedstawianie raportu
z osiągniętych efektów.
Skład JRP
- Inżynier Koordynator Projektu;
- Koordynator ds. finansowych;
- Radca prawny;
- Inspektor Nadzoru.
Zadania Inżyniera Koordynatora Projektu
Inżynier Koordynator Projektu pełni jednocześnie
funkcję Kierownika JRP. Do zadań Inżyniera Koordynatora Projektu należy:
- organizowanie, kierowanie, koordynowanie i nadzór nad pracami JRP;
- bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań przez JRP zgodnie
z Decyzją Komisji Europejskiej i Umową o dofinansowanie projektu;
- nadzór nad sporządzaniem i zatwierdzaniem sprawozdań oraz
wymaganych raportów z przebiegu i realizacji projektu wraz z dokumentacją
finansowo – księgową Projektu oraz końcowego raportu z realizacji Projektu,
przygotowywanych przez JRP;
- nadzór nad kompletnością i poprawnością dokumentacji przetargowej związanej
z realizacją projektu, w tym akceptacja dokumentów na każdym etapie prowadzenia
procedur przetargowych. Przedkładanie MAO do ostatecznej akceptacji dokumentacji
przetargowej związanej z realizacją projektu;
- nadzór nad kompletnością i poprawnością umów na dostawy, usługi i roboty budowlane
związane z realizacją projektu i przedkładanie do akceptacji MAO
- nadzór nad prawidłową współpracą pomiędzy JRP a Wykonawcami;
- współpraca przy realizacji Projektu z MAO, Koordynatorem ds. finansowych,
Inspektorem Nadzoru, Radcą prawnym oraz z Wykonawcami;
- informowanie MAO o zgłoszonych przez członków JRP istotnych zagrożeniach
mających wpływ na właściwe wykonanie projektu oraz przedkładanie propozycji rozwiązań;
- organizowanie spotkań JRP w toku realizacji Projektu;
- organizowanie okresowych spotkań w trakcie realizacji poszczególnych inwestycji
w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego, sporządzanie i uzgadnianie ze stronami protokołów
z tych spotkań i przekazywanie ich wszystkim uczestnikom spotkania;
- zapewnienie możliwości kontroli dokumentacji dotyczącej Projektu upoważnionym instytucjom;
- występowanie z wnioskami organizacyjnymi i personalnymi dotyczącymi pracowników JRP do MAO i Zarządu Spółki;
- monitorowanie rzeczowego i finansowego postępu w realizacji Projektu oraz zgodności realizacji Projektu z przepisami
prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności z zasadami określonymi dla projektów zatwierdzonych
w ramach Funduszu Spójności oraz wymogami Instytucji Wdrażającej;
- proponowanie składu członków Komisji Przetargowej do zatwierdzenia MAO;
- nadzór nad przygotowaniem wniosku beneficjenta o płatność (wniosek o zaliczkę z rozliczeniem,
zaliczkę bez rozliczania lub o refundację dotacji) i przedkładanie MAO wniosku do zatwierdzenia.
Zadania Koordynatora ds. finansowych
- prawidłowe rozliczanie zadań ujętych w Umowie o dofinansowanie projektu, zgodnie
z przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności z zasadami określonymi
dla projektów zatwierdzonych w ramach Funduszu Spójności oraz wymogami Instytucji Wdrażającej;
- monitorowanie finansowe projektu zgodnie z Planem wystąpień o środki dotacji rozwojowej,
Harmonogramami Realizacji Projektu, Planami finansowania Projektu, Wykazami Przetargów,
Harmonogramem Procedur Przetargowych;
- przygotowanie i aktualizacja Planu wystąpień o środki;
- sprawdzanie poprawności faktur i rachunków wystawianych przez Wykonawców pod względem rachunkowym
i pod względem formalnym;
- opracowywanie danych (w tym przekazywanych przez Inspektora Nadzoru w zakresie monitoringu finansowego;
- podejmowanie działań w zakresie zapewnienia środków na uzupełnienie wkładu własnego;
- sygnalizowanie Inżynierowi Koordynatorowi Projektu zagrożenia płynności finansowej projektu i zgłaszanie
wszelkich uwag w zakresie dostrzeżonych nieprawidłowości oraz przedkładanie propozycji rozwiązań;
- monitorowanie operacji finansowych na rachunku bankowym projektu;
- akceptacja i monitorowanie poprawności form wnoszonych przez Wykonawców wadiów
i zabezpieczeń należytego wykonania umowy;
- monitorowanie zabezpieczeń środków z FS oraz zaciągniętych ewentualnych pożyczek
i kredytów oraz związanych z nimi dokumentów;
- monitorowanie przygotowania dokumentów niezbędnych do zawarcia umów pożyczek płatniczych i inwestycyjnych;
- monitorowanie terminowości wpłat transz ewentualnych pożyczek i kredytów na konto Projektu;
- terminowe przygotowanie wniosków o płatność wraz z dokumentami finansowo – księgowymi;
- sporządzanie raportów i sprawozdań finansowych na potrzeby IW, Inżyniera Koordynatora Projektu,
MAO, Zarządu Spółki oraz instytucji zewnętrznych;
- przygotowywanie dokumentów na potrzeby audytów finansowych zewnętrznych;
- przechowywanie dokumentów dotyczących audytów finansowych;
- monitorowanie realizacji zawartych umów w sprawie zamówień publicznych pod względem finansowym;
- prowadzenie korespondencji w zakresie prowadzonych spraw;
- szacowanie wszelkich dodatkowych kosztów niekwalifikowanych niezbędnych do poniesienia przez Spółkę;
- niezwłoczne przekazywanie dokumentów finansowych dotyczących Kontraktów do Działu Księgowości i Kasy;
- ścisła współpraca z Działem Księgowości Spółki w wymaganym zakresie realizacji zadań JRP;
- przygotowanie kompletu dokumentów finansowych do archiwizacji zgodnie z obowiązującym prawem polskim
i wspólnotowym w zakresie Projektu,
- Wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez Inżyniera Koordynatora Projektu i MAO.
Zadania Radcy Prawnego
- weryfikacja i opiniowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w tym umów w zakresie
formalno-prawnym dla wszystkich postępowań o udzielenie zamówień publicznych w ramach Projektu;
- obsługa w zakresie przygotowania i przeprowadzenia zamówień publicznych, szczególnie w zakresie środków
ochrony prawnej;
- zatwierdzanie i opiniowanie pism wymagających interpretacji przepisów prawnych;
- przygotowywanie wszelkich analiz i opinii prawnych związanych z Projektem;
- doradztwo prawne i reprezentowanie Beneficjenta w postępowaniach wszczętych na skutek
wnoszenia przez Wykonawców odwołań – w ramach prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
- reprezentowanie beneficjenta w sporach z Wykonawcami powstałych w związku z realizacją zawartych umów,
w tym w postępowaniach sądowych;
- nadzór nad kompletnością i poprawnością dokumentacji przetargowej związanej z realizacją projektu;
nad zgodnością dokumentacji z przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności z zasadami
określonymi dla projektów zatwierdzonych w ramach Funduszu Spójności oraz wymogami Instytucji Wdrażającej;
- ewidencja i przygotowywanie uchwał Zarządu w sprawach dotyczących Projektu;
- współpraca przy realizacji zadań z MAO, Inżynierem Koordynatorem Projektu, Inspektorem Nadzoru,
Koordynatorem ds. finansowych;
- zgłaszanie MAO oraz Inżynierowi Koordynatorowi Projektu wszelkich uwag w zakresie dostrzeżonych nieprawidłowości
oraz przedkładanie propozycji rozwiązań.
Zadania Inspektora Nadzoru
- przygotowanie pod względem merytorycznym dokumentacji przetargowej -SIWZ dla robót budowlanych;
- zweryfikowanie dokumentacji projektowej dostarczonej przez Zamawiającego w celu sprawdzenia wzajemnej
zgodności i kompletności poszczególnych elementów składających się na dokumentację, w zakresie przygotowania
do postępowania przetargowego i realizacji robót;
- przeprowadzenie inspekcji terenu budowy w celu sprawdzenia zgodności dokumentacji projektowej ze stanem istniejącym;
- wskazanie ewentualnych błędów w dostarczonej dokumentacji oraz interpretacja wpływu błędu na Projekt i zaproponowanie
konkretnych zmian (rozwiązań);
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad prawidłową realizacją zadań zgodnie z Decyzją i Umową o dofinansowanie
projektu, dokumentacją techniczną dla prowadzonych inwestycji, Prawem budowlanymi i zasadami sztuki budowlanej;
- bezpośrednia współpraca przy realizacji zadań z Wykonawcami oraz współpraca z Inżynierem Koordynatorem Projektu,
MAO, Koordynatorem ds. finansowych, Radcą Prawnym oraz z Wykonawcami,
- nadzór nad Wykonawcami w celu zapewnienia prawidłowego monitoringu technicznego Projektu;
- przekazanie Wykonawcom Robót Budowlanych zarejestrowanego Dziennika Budowy wraz z wypełnioną kartą
tytułową i wpisami o podjęciu funkcji inspektora nadzoru;
- sporządzenie i przekazanie Wykonawcom Robót Budowlanych zatwierdzonego przez Zamawiającego wzoru Raportu
o postępie prac oraz harmonogramu rzeczowo-finansowego;
- potwierdzanie pobytów autorów projektu w ramach ewentualnych nadzorów autorskich;
- weryfikacja w zakresie merytorycznym projektów umów zawieranych przez Wykonawców Robót Budowlanych
z podwykonawcami i rekomendowanie zgody albo odmowy zgody na zawarcie przez Wykonawcę Robót
Budowlanych umowy z podwykonawcą zgodnie z art. 647(1) Kodeksu cywilnego;
- zatwierdzanie zmian osób wykonujących zamówienie oraz podwykonawców zaproponowanych przez
Wykonawcę robót budowlanych po uzyskaniu akceptacji Zamawiającego;
- nadzór, aby Roboty wykonywane były przy zachowaniu należytego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa;
- monitorowanie zagrożeń dla środowiska wynikających z raportów z oceny oddziaływania na środowisko w zakresie
sposobu prowadzenia robót;
- sprawdzanie wykonania robót i powiadamianie Wykonawców Robót Budowlanych o wykrytych wadach oraz poświadczanie usunięcia
wad przez Wykonawców, a także ustalanie wspólnie z wykonawcą rodzaju i zakresu robót koniecznych do usunięcia wad;
- przygotowywanie niezbędnych danych w części technicznej w zakresie rzeczowego zaawansowania realizacji inwestycji;
- przygotowywanie niezbędnych danych rzeczowo – finansowych w celu przygotowania wniosku o płatność do
IW przez Koordynatora ds. finansowych;
- Składanie do Inżyniera Koordynatora Projektu raportów z postępów prac oraz płatności zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego z uwzględnieniem zasad monitorowania wymaganych przez instytucje finansujące przedmiotowy kontrakt
- W razie konieczności przygotowanie programów naprawczych w celu łagodzenia wszelkich niekorzystnych zmian
dotyczących jakości, kosztów i terminów realizacji Kontraktu;
- Informowanie Inżyniera Koordynatora Projektu o wszystkich występujących problemach oraz problemach przewidywanych
i podejmowanych działaniach zapobiegawczych lub/i naprawczych dla ich przezwyciężenia
- udział w prowadzonych próbach rozruchowych, rozruchach, w odbiorach częściowych, odbiorach robót zanikających,
końcowych i pogwarancyjnych zadań realizowanych w ramach Projektu;
- Ocena i weryfikacja propozycji robót dodatkowych i zmian przedstawionych przez Wykonawców Robót Budowlanych
w zakresie finansowym i rzeczowym oraz przedłożenie do decyzji Zamawiającego
- Sprawdzanie i akceptacja przejściowych i końcowych oświadczeń Wykonawców robót budowlanych o wykonaniu robót
- Sprawdzanie i akceptacja pod względem merytorycznym faktur VAT wystawianych przez Wykonawców robót budowlanych
do zapłaty przez Zamawiającego wraz z niezbędnymi załącznikami oraz dokonywanie wszelkich niezbędnych opisów,
- Prowadzenie dokumentacji audio-wizualnej z realizacji Kontraktu w odstępach miesięcznych, w ilości niezbędnej,
w formie filmów i zdjęć cyfrowych. Filmy i zdjęcia będą szczegółowo opisane i zarchiwizowane w formacie cyfrowym
(nośnik DVD);
- dokonywanie rozliczeń poszczególnych zadań inwestycyjnych pod względem technicznym; potwierdzanie obmiarów
robót wykonywanych przez Wykonawców;
- nadzór nad montażem i utrzymaniem w trakcie trwania umowy w należytym stanie tablic informacyjnych;
- udział jako doradca techniczny podczas ewentualnych kontroli Właściwego Inspektora Nadzoru Budowlanego lub
innych uprawnionych organów;
- Udzielanie Wykonawcom Robót Budowlanych pomocy w zakresie uzyskiwania wszelkich koniecznych dokumentów
i pozwoleń tj. weryfikacji przygotowanych dokumentów, wniosków administracyjnych, sprawdzania ich kompletności,
bieżącego informowania Wykonawcy Robót o obowiązujących przepisach i procedurach formalno-prawnych
i administracyjnych (ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzanych do obowiązujących przepisów);
- udział w rozwiązywaniu wszelkiego rodzaju skarg i roszczeń osób trzecich wynikłych podczas realizacji
Kontraktów na Roboty Budowlane;
- dopilnowanie zabezpieczenia przez Wykonawcę robót placu budowy w przypadku odstąpienia od realizacji
Kontraktu na Roboty Budowlane;
- rozliczenie Kontraktu na Roboty Budowlane w przypadku odstąpienia od jego realizacji przez Wykonawcę;
- udział w przekazaniu przez Wykonawców Robót Budowlanych wykonanych obiektów do eksploatacji;
- sprawdzenie wymaganej dokumentacji i oświadczeń Wykonawców Robót Budowlanych w celu uzyskania pozwoleń
na użytkowanie obiektów (dla których pozwolenie na użytkowanie jest wymagane) oraz współdziałanie przy
uzyskaniu tych pozwoleń;
- sprawdzenie dokumentacji powykonawczej, jej zatwierdzenie a następnie dostarczenie jej Zamawiającemu
w formie ustalonej z Zamawiającym;
- bieżące dokonywanie przeglądów placów budowy pod względem bezpieczeństwa prowadzonych robót,
a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości niezwłoczne poinformowanie Zamawiającego oraz sporządzenie
informacji z kontroli do wiadomości Zamawiającego i Wykonawcy robót;
- niezwłoczne zgłaszanie Inżynierowi Koordynatorowi Projektu wszelkich uchybień i zagrożeń dotyczących
realizacji inwestycji oraz przedkładanie propozycji rozwiązań;
- wstrzymywanie prac wykonywanych niezgodnie ze sztuka budowlaną, posiadających wady oraz wydawanie
poleceń Wykonawcy w celu usunięcia wad i nieprawidłowości
- przygotowywanie korespondencji tematycznej;
- monitorowanie realizacji umów pod względem technicznym;
- monitorowanie rzeczowe postępu w realizacji Projektu oraz zgodności realizacji Projektu z przepisami
prawa krajowego, w tym Prawa budowlanego, a także zgodnie z zasadami określonymi dla projektów zatwierdzonych
w ramach Funduszu Spójności oraz wymogami Instytucji Wdrażającej;
- sprawdzanie i zatwierdzanie dowodów księgowych pod względem merytorycznym
- Na etapie po zakończeniu realizacji robót budowlanych:
- rekomendowanie zwrotu gwarancji wykonania,
- udział w przeglądach gwarancyjnych,
- sporządzenie Raportu końcowego z okresu gwarancyjnego na roboty budowlane objęte nadzorem.
- załatwianie skarg i wniosków w zakresie prowadzonych spraw
- wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez Inżyniera Koordynatora Projektu, MAO i Zarząd Spółki.
|